Organizując medialną lub kontekstową kampanię reklamową w sieci, każdy reklamodawca oblicza swój przybliżony budżet. Dla klienta kampanii reklamowej ważne jest, aby zobaczyć, w jaki sposób rozdzielane są środki na jej realizację, czy pieniądze są wydawane zgodnie z jej przeznaczeniem iz jaką skutecznością są wykorzystywane. Obliczenie skuteczności produktu reklamowego w planowaniu mediów opiera się na kilku wskaźnikach, z których jednym jest wskaźnik CPM. Co to za wskaźnik, jak z niego korzystać – dowiemy się poniżej.
CPM - dlaczego tego potrzebujesz
Co to jest CPM w reklamie jest znane od ostatniego stulecia. Moduł został wykorzystany we wszystkich kampaniach reklamowych, które miały miejsce w mediach. Wydawnictwa, kanały telewizyjne i radiowe nadal wykorzystują ten wskaźnik do obliczania kosztów reklamy. CPM jest stosowany w przypadku ceny jednego wyświetlenia reklamy nie dla pojedynczego odbiorcy, ale dla tysiąca potencjalnych nabywców. Jednocześnie termin ten został wprowadzony do obiegu. Właściciele serwisów ogłoszeniowych mogli działać tylko z ich nakładem i ukierunkowaniem tematycznym, więc wyznaczono wskaźnik CPM, reklama, biorąc pod uwagę tę wartość, była skuteczna.
Definicja CPM
Prosta definicja CPM to koszt tysiąca. Nazwa modułu pochodzi od angielskich słów Cost-Per-Thousand, gdzie M to rzymska cyfra oznaczająca 1000. Zatem zapytani, co to jest CPM, możemy odpowiedzieć, że jest to cena za tysiąc wyświetleń reklamy. Im częściej reklama pojawia się na łamach gazet i czasopism, im częściej rozbrzmiewa w radiu lub miga w telewizji, tym wyższy jest ten współczynnik.
Obliczanie CPM w kampaniach reklamowych online
W Internecie rolę reklamy zwykle pełnią banery - te bardzo irytujące wyskakujące okienka, których użytkownicy nie lubią i które przynoszą pieniądze właścicielowi stron ogłoszeniowych. Im bardziej popularna witryna, im więcej użytkowników przegląda tę stronę w Internecie, tym droższa reklama w tej witrynie będzie kosztować klienta.
Reklamodawcy są zainteresowani jak największą liczbą użytkowników, którzy widzieli dany baner. Dlatego, czym jest CPM, można przedstawić matematycznie w ten sposób:
CPM=(całkowity koszt zamówienia reklamowego)/(planowana liczba wyświetleń banerów dziennie)1000.
Teraz jest już jasne, czym jest CPM. W reklamie jest to jeden z najważniejszych wskaźników. Reklamodawca może obliczyć, ile pieniędzy musi zapłacić właściciel witryny, aby informacje trafiły do tysiąca użytkowników sieci.
To obliczenie można wizualnie zademonstrować na prostym przykładzie. Koszt umieszczenia jednego banera na stronie portalu to np. 400 zł tygodniowo, statystyki tej strony pokazują, że tygodniowoserwis ogląda około 10 tys. użytkowników. Tak więc proste obliczenie daje wartość:
CPM=400/10 0001000=4 USD za tysiąc wyświetleń reklamy.
Reklamodawcy powinni zrozumieć, że proste wyświetlanie banera w witrynie tematycznej ma głównie charakter informacyjny. Nie ma gwarancji, że wszystkie dziesięć tysięcy osób odwiedzających stronę na pewno kliknie w baner. To, czy odwiedzający zechce skorzystać z linku, czy nie, zależy tylko od atrakcyjności samego banera i informacji na nim umieszczonych. Każda witryna dostarczy wszystkie interesujące dane do obliczenia parametru CPM. To, że jest to korzystne dla właściciela witryny, możesz zrozumieć. Ale reklama, jej jakość i zainteresowanie użytkownika końcowego to zadania samego klienta.
Moduł pomocniczy CTR, metody obliczania
W celu obniżenia kosztów należy wziąć pod uwagę jeszcze jeden wskaźnik – wskaźnik CTR. Nazwa również pochodzi z języka angielskiego i całkowicie brzmi jak współczynnik klikalności – wskaźnik współczynnika klikalności. CTR pokazuje, ile osób kliknęło w baner i przeszło na stronę reklamującego klienta. Ten moduł bezpośrednio zależy od poprawności wybranej strony, ponieważ im bardziej odpowiednia i potrzebna jest reklama na stronie, tym większe prawdopodobieństwo, że odwiedzający stronę zainteresuje się informacją i kliknie w baner. Sposób obliczania tego wskaźnika wygląda następująco:
CTR=(liczba użytkowników, którzy kliknęli baner)/(planowana liczba wyświetleń banera dziennie) 100%.
Na przykład, jeśli z 20tys. osób, które zobaczyły reklamę, skorzystało z linku 800 użytkowników, wtedy CTR wynosi 800/20 000100=4%, czyli jest wyższy niż minimalna dopuszczalna wartość.
Eksperymentalnie udowodniono, że minimalny CTR wynosi 3-5%. Jeśli jest mniejszy, koszt na potencjalnego klienta przekroczy oczekiwany zysk, a reklama zostanie uznana za nieskuteczną.
Korzystanie z indeksów
CPM można wykorzystać przy wyborze węższej grupy docelowej. Na przykład podczas zamawiania umieszczenia banera platforma-witryna dostarcza reklamodawcy informacji o wieku, płci, miejscu zamieszkania, hobby wszystkich zarejestrowanych odwiedzających witrynę. W ten sposób pożądany baner pojawia się tylko dla tych użytkowników, dla których ten produkt reklamowy został zaprojektowany. Budżet kampanii reklamowej jest wydawany oszczędniej i efektywniej.
Powinieneś również wziąć pod uwagę aktywność zwykłych użytkowników. Im częściej ten sam gość widzi ten sam produkt reklamowy, tym częściej pieniądze są pobierane od reklamodawców, ale klient nie pozyskuje z tego więcej klientów. Dlatego kompetentna kalkulacja wskaźników CPM i CTR, w połączeniu z dogłębną analizą informacji dostarczanych przez tę platformę reklamową, powinna przynieść klientowi pożądany rezultat.
Kolejna rzecz do rozważenia na początku kampanii reklamowej. Płatności można dokonać według CPM lub CTR. Innymi słowy, klient musi zrozumieć istotę reklamy banerowej według modułu CPM - że nie jest to opłata za kliknięcia użytkownika, a jedynieza pokazanie produktu promocyjnego
Podsumowanie
Na pytanie, czym jest CPM, można odpowiedzieć, że ten parametr jest jednym z najważniejszych przy analizie skuteczności reklamy, a także jest brany pod uwagę przy obliczaniu budżetu kampanii reklamowej. Pod uwagę brana jest również liczba oczekiwanych kontaktów potencjalnego konsumenta z informacjami reklamowymi oraz koszt umieszczenia banera w kilku serwisach o podobnym ukierunkowaniu tematycznym. Biorąc pod uwagę te parametry, możesz obliczyć skuteczność konkretnej platformy reklamowej i skutecznie zapanować nad budżetem reklamowym.